FAQ
1. Hvor meget kan jeg få?
Udbetalt kompensationsbeløb:
FlySag tilbyder et konkurrencedygtigt salær sammenlignet med vores konkurrenters.
Se følgende oversigt over udbetalt kompensation per passager efter fratræk af vores salær:
Rejsens distance | Din forsinkelse | Udbetaling per pers. |
---|---|---|
Under 1.500 km. | +3 timer eller aldrig kommet frem | 1.000 kr. |
1.500-3.500 km.* | +3 timer eller aldrig kommet frem | 1.650 kr. |
Over 3.500 km. | 3-4 timer | 1.200 kr. |
Over 3.500 km. | +4 timer eller aldrig kommet frem | 2.500 kr. |
*Denne sats gælder også for flyvninger inden for EU på over 3.500 km.
Udbetalt refusionsbeløb:
Ved flyaflysning eller boardingafvisning kan du få prisen på dine flybilletter refunderet – altså udover at du kan få kompensation. Det gælder også, hvis du selv har købt nye flybilletter for at nå frem til destinationen.
Vi udbetaler 60% af prisen på dine flybilletter til din konto inden for 24 timer efter sagsoprettelse. De resterende 40% udgør vores salær.
2. Hvad koster det?
Du skal ikke have penge op af lommen. Hvis du er berettiget til kompensation og/eller refusion, overfører vi kravet fratrukket vores salær inden for 24 timer efter din sagsoprettelse. Se vores takster for udbetaling ovenfor.
3. Hvordan søger jeg?
Udfyld på få minutter vores formular her på siden, så klarer vi resten.
4. Kan jeg søge for flere personer?
Ja, det er muligt at tilføje det antal personer til sagen, som du ønsker. Alle personer skal blot have været passagerer til flyvningen, og underskrive vores fuldmagt (evt. med en værge ved f.eks. børn).
5. Hvordan hjælper FlySag mig?
Efter at du har oprettet din sag her på siden, vurderer vi sagen. Hvis vi vurderer, at du har ret til kompensation, beder vi dig underskrive aftalen med os, hvorefter vi overfører din kompensation eller refusion modregnet vores salær. Alt sammen inden for 24 timer.
6. Hvor lang tid tager det?
Det tager kun få minutter at starte sagen her på siden. Derefter udbetaler vi din kompensation fratrukket vores salær inden for 24 timer.
7. Hvilke dokumenter skal I bruge?
En bookingbekræftelse på alle personer i sagen med navn på passager(er), ankomsttid, flynummer og reservationsnummer. Boardingkort eller billet kan også bruges.
Når du opretter sagen, skal alle passagerer ligeledes underskrive en fuldmagt til FlySag. For umyndige personer (f.eks. børn) skal værgen underskrive.
8. Hvor lang skal min forsinkelse have været?
Ved forsinkelse skal dit fly være ankommet 3 timer forsinket.
Ved aflysning skal du enten: 1) ikke være kommet afsted, eller 2) være blevet ombooket og ankommet mindst 2 timer for sent.
9. Hvilke lande gælder reglerne i?
EU-reglerne om kompensation og refusion gælder for følgende geografiske rejser:
- Fra et EU-land til et EU-land (alle flyselskaber)
- Fra et EU-land til resten af verden (alle flyselskaber)
- Fra resten af verden til et EU-land (kun EU-flyselskaber)
10. Kan børn få kompensation?
Ja, kompensationsreglerne gælder både for børn og voksne, og børn har ret til samme kompensationsbeløb som vorksne. Det eneste krav er, at I har betalt for et flysæde til barnet, hvorfor spædbørn der rejser gratis uden eget flysæde ikke er berettiget til kompensation.
11. Kan jeg få kompensation for et misset connecting flight?
Ja, det kan du, hvis det var en forsinkelse fra flyselskabets side, som førte til, at du missede mellemlandingen.
Det er et krav, at flyafgangene er købt som en samlet rejse med samme bookingreference.
12. Kan jeg få kompensation, hvis jeg er blevet ombooket til at tidligere fly?
Ja, hvis du fik besked om ændringen mindre end 2 uger inden planlagt afrejse, er der tale om en aflysning, som kan give ret til kompensation.
13. Kan jeg få kompensation, selvom flyselskabet har betalt en hotelovernatning eller andre omkostninger under forsinkelsen?
Ja, det påvirker ikke retten til kompensation for forsinkelsen eller aflysningen, at du er blevet kompenseret for kost og logi.
14. Kan jeg få kompensation ved pakkerejser og charterrejser?
Ja, her gælder de almindelige kompensationsregler også.
15. Hvor længe siden må flyvningen have været?
Så længe flyvningen ligger inden for de sidste 3 år, er sagen ikke forældet endnu.
Vi anbefaler dog altid, at du påbegynder sagen hurtigst muligt efter forsinkelsen eller aflysningen.
16. Kan jeg få kompensation for en flyvning, som jeg ikke selv har betalt for?
Ja, kompensationen tilhører passageren, og ikke den der bestilte eller betalte for billetten. Som udgangspunkt kan du derfor få kompensation for en rejse, som f.eks. din arbejdsgiver eller dine forældre har betalt for.
Det kan dog fremgå af din arbejdsgivers interne politikker, at kompensationen tilkommer dem.